Fenntartható állami nyugdíjrendszer
- aktív éveiben mennyi gazdasági értéket hoz létre, amelyből az akkori nyugdíjasok ellátását fizetik: munka mennyiség és hatékonyság.
- aktív éveiben mennyi gyermeket nemz/hoz világra (fogad örökbe) és nevel fel, mert az ő általuk létrehozott gazdasági érték nagysága határozza meg az ellátása nagyságát, amikor ő lesz nyugdíjas: gyermekvállalás és nevelés.
- Közteher-nyilvántartás
- Gazdasági érték nyilvántartás
1.
A nyugdíjbiztosító minden évben személyenként könyveli a ténylegesen befizetett (személyi és/vagy munkáltatói) adót, járulékot, majd meghatározott algoritmus szerint pontértéket rendel hozzá. A legegyszerűbb átlagot számolni, és ahhoz viszonyítani. Másik lehetőség az összes befizetéshez viszonyítani, majd az arányt tárolni. Ezen
személyes pontértékek összege határozza meg az egyes öregségi nyugdíjak egymáshoz viszonyított arányát a nyugdíjas évek alatt.
2.
A nyugdíjbiztosító minden évben személyenként könyveli a nettó vagy bruttó fizetéseket, majd meghatározott algoritmus szerint pontértéket rendel hozzá. Mindkét módszer kiküszöböli a valorizáció problémáját, mivel nem összegeket, hanem arányokat rögzít.
A közteher és a nettó fizetés alapú számítást torzítják az adó- és járulékkedvezmények, különösen a gyermeknevelés-alapú második pillér viszonylatában. Ezt tekinthetjük kívánatosnak, amennyiben a családi járulékkedvezményben részesülő emberek arányosan kevesebb munka-alapú nyugdíjat kapnak, így nem jön létre kettős jutalmazás. De tekinthetjük károsnak is, mert gyengíti a gyermeknevelés-pillért. Én az 50-50%-ban az összes befizetett munkáltatói és munkavállalói közteher alapján, és a nettó fizetés alapján képzett pontértéket javasolom, mert az állam bevételei nagyjából így oszlanak meg a fogyasztási adók valamint egyéb adók és járulékok között. Alternatív megoldásként a bruttó fizetés kínálkozik, amely nem bünteti igazságtalanul a gyermeket nevelőket, mint a kizárólag járulékalapú, de nem is jutalmazza őket, mint a nettó fizetés alapú, de igazságtalanabb.
II. Gyermeknevelés-pillér
Lehetőségek
- Gyermekvállalás alapú
- Leszármazott-munka alapú
1.
A gyermekvállalás alapján adott pontérték előállítása a legegyszerűbben kivitelezhető, és integrálható a jelenlegi jogrendbe (12. hetet betöltött magzat). Azonban nem teljesen korrelál a nyugdíjrendszer fenntarthatóságával, mert azon szülőket is jutalmazza, akik nem vagy kevésbé értékteremtő gyermekeket szülnek/nevelnek. És azokat is, akik gyermeke(i) külföldre mennek aktív éveikben, így nem járulnak hozzá a magyar nyugdíjrendszer működtetéséhez. Egy kifinomultabb változat, amikor nem a gyermekvállaláshoz rendelünk pontokat, hanem a neveléshez. Ennek egyik változata a német rendszer, ahol az egyik szülő összesen 30 hónapnyi átlagos fizetésnek megfelelő pontértéket kaphat egy gyermek nevelésekor.
2.
Ez a furcsán megfogalmazott számítás azt jelenti, hogy aktív éveiben senki nem gyűjt gyermeknevelés-alapú pontokat. Ezek a pontok a nyugdíjasok saját gyűjtött munka-pillér alapú pontjaihoz adódnak hozzá minden évben, a leszármazottaik befizetéseinek függvényében. Ez a legerősebben korreláló számítás a nyugdíjrendszer fenntarthatóságával, de további kérdéseket vet fel, melyekre több jó válasz adható. Teszünk-e különbséget, és ha igen mekkorát, a leszármazottak befizetéseinek nagysága alapján? Véleményem szerint egy minimum értéket elérő járulék/fizetés után - társadalombiztosítási biztosítotti jogviszony - egy egységnyi pontot kell adni, és a továbbiakban nem differenciálni, mert kezelhetetlenül bonyolult lenne a rendszer és a társadalom hosszútávú érdekeivel ellentétes hatást váltana ki a jobban fizető munkák preferálása. Ki a leszármazott (elvált és újra házasodott szülők)? Akinek meghalt a szülője/nevelője, annak a befizetése kárba vész, vagy bárkinek odaadhatja (fogadott nagyszülő)?
Javaslat: minden aktív munkavállaló két egység átadható ponttal rendelkezik. Amennyiben mindkét szülője él, egymás házastársai és nyugdíjas, akkor egy-egy egység pontot kapnak automatikusan: köteles rész. A köteles részen felül maradó részről minden munkavállaló dönthet és bármelyik nyugdíjasnak adhatja, vagy dönthet úgy, hogy nem rendelkezik, de csak akkor, ha a szülő meghalt, vagy külföldön él. Évente lehet rendelkezni.
Habár a második módszer a legigazságosabb közgazdasági szempontból, tapasztalatom szerint nagy ellenállást vált ki a társadalom tagjaiból. Ennek oka, hogy a többség úgy hiszi, saját magának gyűjt aktív éveiben.
Mi legyen a két pillér egymáshoz viszonyított aránya?
Kiindulási alapunk a két dolgozó gyermekkel rendelkező házasságban élő nyugdíjas pár, akik átlagos ideig dolgoztak és átlagos járulékot fizettek/fizetést kaptak. Ők kapják az öregségi nyugdíjkassza összes nyugdíjas számával elosztott részét. De mennyi nyugdíjat kapjon az egy dolgozó gyermekkel rendelkező, átlagos ideig dolgozó és átlagos járulékot fizető/fizetést kapott nyugdíjas? Adja magát az 50-50%-os megosztás a két pillér között, így a fenti nyugdíjas 75%-ot kapna, míg három gyermekes ismerősük 125%-ot. Ettől az aránytól kis mértékben bármilyen irányban el lehet térni, ez politikai döntés. Ha nagyon alacsony a gyermekszám, meg lehet növelni a gyermeknevelési pillért, ha túl magas (ennek valószínűsége a belátható jövőben 0) le lehet csökkenteni.
Mekkora legyen a nyugdíjkassza?
A mai rendszerben bonyolult számításokkal próbálunk meg létrehozni egy a GDP kb. 10%-át kitevő nyugdíjkasszát, majd a társadalmi változások miatt állandóan korrigáljuk. Egyszerűbb lenne eleve a GDP %-ában meghatározni a nyugdíjkassza méretét, így kikerülhető az inflációkövetés kontra fizetéskövetés vita. Az állam is rugalmasabban kezelhetné a bevételek átcsoportosítását, amely ma is megtörténik, hiszen amennyiben a nyugdíjkassza deficites, úgy az államháztartásnak kötelező kipótolni.
Hány évig kell dolgozni, mikor lehet nyugdíjba vonulni?
A fenti javaslatokból következik, hogy bármennyi év után nyugdíjba lehet vonulni, hiszen a nyugdíj nagysága követi a halmozott járulék és fizetés nagyságot, amely értelemszerűen növekszik vagy csökken a munkában eltöltött idővel. Ettől függetlenül meg lehet határozni "kötelező" nyugdíjkorhatárt iránymutatásként a munkaadóknak, ameddig nem küldhetik nyugdíjba a munkavállalókat.
Egyéb javaslatok:
Degresszió: bizonyos jövedelem felett, annak csökkentett százalékát vesszük csak figyelembe a munka-pillér nyugdíjrész kiszámításánál. A csak munka-pillér alapú rendszernél sem látom értelmét, a két pillérűnél pedig végképp nem. Ha valaki sokkal járult hozzá a rendszer működtetéséhez, kapjon is sokat. Ugyanez a véleményem a járulékplafonról is, amely a degresszió egyszerű változata.
Várható élettartam korrekció: statisztikai alapon kiszámítja a várható halálig történő összes kifizetést, és ennek megfelelően korrigálja a havi nyugdíjakat. Ha valaki a statisztikai mutatói szerint hosszabb életre számíthat, akkor csökkenti, ha rövidebbre, akkor növeli a havi kifizetést. Fölösleges bonyolításnak tartom, amely nem egyezik a társadalom többségének életfelfogásával.
13. 14. 15... havi nyugdíj: Politikai kérdés, annyi felé oszthatják a tortát amennyire szeretnék, ez a rendszert nem befolyásolja.
Minimál-nyugdíj: külön keretből (GDP 1-2%) elképzelhetőnek tartom, de nem szociális alapon, hanem alanyi jogon.
Nyugdíjszámítás javaslat:
Munka pillér: Adott évben átlagos járulékot (munkavállalói és munkáltatói) fizető munkavállaló kap 50 pontot, átlagos nettó fizetéssel rendelkező 50 pontot, összesen 100 pontot. Mindenki más a %-os aránynak megfelelő pontot. Minden értéket egész számra kell kerekíteni. A nyugdíjbiztosító az adóbevallás könyvelése után minden állampolgárt kiértesít az abban az évben, és az addig az évig gyűjtött pontjairól, valamint a jelenlegi trendek lineáris meghosszabbításával jelenértéken számított várható munka-pillér nyugdíjról az illető 65 éves korában (tehát egyénenként változó munkában töltött idővel számolva) az arra az évre kiszámított tényleges pontértékkel számolva. A pont-érték meghatározása minden év költségvetési törvényében meghatározott GDP 8%-a elosztva az előző év december 31-i állapot szerinti összes ellátott összes pontjainak számával.
Gyerek-pillér: adott évben az előző év december 31-i összes ellátott munka-pillér pontja osztva az ellátottak számának kétszeresével.
2023-ban az átlagos ellátott munka-pillér pontja: 3620 (36,2 év átlagos munkában töltött idő KSH),
összes munka-pillér pont 8 925 120 860 (2 465 503 nyugdíjas KSH)
2023-ban az átlagos ellátott egy dolgozó gyermek után plusz 1810 pontot kap
összes gyerek-pillér pont: ezt az értéket a legnehezebb modellezni. 4 757 000 munkavállaló elvileg maximum 8 610 170 000 gyermek-pontot tud szétosztani, amelyből maximum 8 032 608 774 jutna a szülőknek/nevelőknek (1,8 befejezett termékenységi mutató), ám ezt az értéket csökkentik a külföldön dolgozó gyermekek. A fennmaradó 577 561 226 pont pedig egy előre ismeretlen arányban kerül kiosztásra. A továbbiakban a 8 610 170 000 ponttal számolok, mert ennél több biztosan nem lesz.
2023 összes pontja: 17 535 290 860
egy pont értéke: 359,- (6 300 000 000 000,- GDP 8% Költségvetés)
átlagos két gyermekkel rendelkező nyugdíjas havi nyugdíja: 216 762,-
Konkrét példák:
70 éves, két járulékfizető gyermekkel rendelkező nyugdíjas 30 év átlagos fizetés után: 198 048,-
70 éves, két járulékfizető gyermekkel rendelkező nyugdíjas 40 év az átlag háromszorosát kitevő fizetés után: 467 298,-
70 éves, 5 járulékfizető gyermekkel rendelkező nyugdíjas 40 év átlagos fizetés után: 390 412,-
70 éves, gyermektelen nyugdíjas 20 év átlagos fizetés után: 59 833,-
Megjegyzések
Megjegyzés küldése