Fenntartható állami nyugdíjrendszer
- aktív éveiben mennyi gazdasági értéket hoz létre, amelyből az akkori nyugdíjasok ellátását fizetik: munka mennyiség és hatékonyság.
- aktív éveiben mennyi gyermeket nemz/hoz világra (fogad örökbe) és nevel fel, mert az ő általuk létrehozott gazdasági érték nagysága határozza meg az ellátása nagyságát, amikor ő lesz nyugdíjas: gyermekvállalás és nevelés.
- Közteher-nyilvántartás
- Gazdasági érték nyilvántartás
1.
A nyugdíjbiztosító minden évben személyenként könyveli a ténylegesen befizetett (személyi és/vagy munkáltatói) adót, járulékot, majd meghatározott algoritmus szerint pontértéket rendel hozzá. A legegyszerűbb átlagot számolni, és ahhoz viszonyítani. Másik lehetőség az összes befizetéshez viszonyítani, majd az arányt tárolni. Ezen
személyes pontértékek összege határozza meg az egyes öregségi nyugdíjak egymáshoz viszonyított arányát a nyugdíjas évek alatt.
2.
A nyugdíjbiztosító minden évben személyenként könyveli a nettó vagy bruttó fizetéseket, majd meghatározott algoritmus szerint pontértéket rendel hozzá. Mindkét módszer kiküszöböli a valorizáció problémáját, mivel nem összegeket, hanem arányokat rögzít.
A közteher és a nettó fizetés alapú számítást torzítják az adó- és járulékkedvezmények, különösen a gyermeknevelés-alapú második pillér viszonylatában. Ezt tekinthetjük kívánatosnak, amennyiben a családi járulékkedvezményben részesülő emberek arányosan kevesebb munka-alapú nyugdíjat kapnak, így nem jön létre kettős jutalmazás. De tekinthetjük károsnak is, mert gyengíti a fenntarthatóság-pillért. Én az 50-50%-ban az összes befizetett munkáltatói és munkavállalói közteher alapján, és a nettó fizetés alapján képzett pontértéket javasolom, mert az állam bevételei nagyjából így oszlanak meg a fogyasztási adók valamint egyéb adók és járulékok között. Alternatív megoldásként a bruttó fizetés kínálkozik, amely nem bünteti igazságtalanul a gyermeket nevelőket, mint a kizárólag járulékalapú, de nem is jutalmazza őket, mint a nettó fizetés alapú, de igazságtalanabb.
II. Fenntarthatóság-pillér
Lehetőségek
- Gyermekvállalás alapú
- Leszármazott-munka alapú
1.
A gyermekvállalás alapján adott pontérték előállítása a legegyszerűbben kivitelezhető, és integrálható a jelenlegi jogrendbe (12. hetet betöltött magzat). Azonban nem teljesen korrelál a nyugdíjrendszer fenntarthatóságával, mert azon szülőket is jutalmazza, akik nem vagy kevésbé értékteremtő gyermekeket szülnek/nevelnek. És azokat is, akik gyermeke(i) külföldre mennek aktív éveikben, így nem járulnak hozzá a magyar nyugdíjrendszer működtetéséhez. Egy kifinomultabb változat, amikor nem a gyermekvállaláshoz rendelünk pontokat, hanem a neveléshez. Ennek egyik változata a német rendszer, ahol az egyik szülő összesen 30 hónapnyi átlagos fizetésnek megfelelő pontértéket kaphat egy gyermek nevelésekor.
2.
Ez a furcsán megfogalmazott számítás azt jelenti, hogy aktív éveiben senki nem gyűjt gyermeknevelés-alapú pontokat. Ezek a pontok a nyugdíjasok saját gyűjtött munka-pillér alapú pontjaihoz adódnak hozzá minden évben, a leszármazottaik befizetéseinek függvényében. Ez a legerősebben korreláló számítás a nyugdíjrendszer fenntarthatóságával, de további kérdéseket vet fel, melyekre több jó válasz adható. Teszünk-e különbséget, és ha igen mekkorát, a leszármazottak befizetéseinek nagysága alapján? Véleményem szerint egy minimum értéket elérő járulék/fizetés után - társadalombiztosítási biztosítotti jogviszony - egy egységnyi pontot kell adni, és a továbbiakban nem differenciálni, mert kezelhetetlenül bonyolult lenne a rendszer és a társadalom hosszútávú érdekeivel ellentétes hatást váltana ki a jobban fizető munkák preferálása. Ki a leszármazott (elvált és újra házasodott szülők)? Akinek meghalt a szülője/nevelője, annak a befizetése kárba vész, vagy bárkinek odaadhatja (fogadott nagyszülő)?
Javaslat: minden aktív munkavállaló két egység átadható ponttal rendelkezik. Amennyiben mindkét szülője él, egymás házastársai és nyugdíjas, akkor egy-egy egység pontot kapnak automatikusan: köteles rész. A köteles részen felül maradó részről minden munkavállaló dönthet és bármelyik nyugdíjasnak adhatja, vagy dönthet úgy, hogy nem rendelkezik, de csak akkor, ha a szülő meghalt, vagy külföldön él. Évente lehet rendelkezni.
Habár a második módszer a legigazságosabb közgazdasági szempontból, tapasztalatom szerint nagy ellenállást vált ki a társadalom tagjaiból. Ennek oka, hogy a többség úgy hiszi, saját magának gyűjt aktív éveiben.
Mi legyen a két pillér egymáshoz viszonyított aránya?
Kiindulási alapunk a két dolgozó gyermekkel rendelkező házasságban élő nyugdíjas pár, akik átlagos ideig dolgoztak és átlagos járulékot fizettek/fizetést kaptak. Ők kapják az öregségi nyugdíjkassza összes nyugdíjas számával elosztott részét. De mennyi nyugdíjat kapjon az egy dolgozó gyermekkel rendelkező, átlagos ideig dolgozó és átlagos járulékot fizető/fizetést kapott nyugdíjas? Adja magát az 50-50%-os megosztás a két pillér között, így a fenti nyugdíjas 75%-ot kapna, míg három gyermekes ismerősük 125%-ot. Ettől az aránytól kis mértékben bármilyen irányban el lehet térni, ez politikai döntés. Ha nagyon alacsony a gyermekszám, meg lehet növelni a fenntarthatóság pillért, ha túl magas (ennek valószínűsége a belátható jövőben 0) le lehet csökkenteni.
Mekkora legyen a nyugdíjkassza?
A mai rendszerben bonyolult számításokkal próbálunk meg létrehozni egy a GDP kb. 10%-át kitevő nyugdíjkasszát, majd a társadalmi változások miatt állandóan korrigáljuk. Egyszerűbb lenne eleve a GDP %-ában meghatározni a nyugdíjkassza méretét, így kikerülhető az inflációkövetés kontra fizetéskövetés vita. Az állam is rugalmasabban kezelhetné a bevételek átcsoportosítását, amely ma is megtörténik, hiszen amennyiben a nyugdíjkassza deficites, úgy az államháztartásnak kötelező kipótolni.
Hány évig kell dolgozni, mikor lehet nyugdíjba vonulni?
A fenti javaslatokból következik, hogy bármennyi év után nyugdíjba lehet vonulni, hiszen a nyugdíj nagysága követi a halmozott járulék és fizetés nagyságot, amely értelemszerűen növekszik vagy csökken a munkában eltöltött idővel. Ettől függetlenül meg lehet határozni "kötelező" nyugdíjkorhatárt iránymutatásként a munkaadóknak, ameddig nem küldhetik nyugdíjba a munkavállalókat.
Egyéb javaslatok:
Degresszió: bizonyos jövedelem felett, annak csökkentett százalékát vesszük csak figyelembe a munka-pillér nyugdíjrész kiszámításánál. A csak munka-pillér alapú rendszernél sem látom értelmét, a két pillérűnél pedig végképp nem. Ha valaki sokkal járult hozzá a rendszer működtetéséhez, kapjon is sokat. Ugyanez a véleményem a járulékplafonról is, amely a degresszió egyszerű változata.
Várható élettartam korrekció: statisztikai alapon kiszámítja a várható halálig történő összes kifizetést, és ennek megfelelően korrigálja a havi nyugdíjakat. Ha valaki a statisztikai mutatói szerint hosszabb életre számíthat, akkor csökkenti, ha rövidebbre, akkor növeli a havi kifizetést. Fölösleges bonyolításnak tartom, amely nem egyezik a társadalom többségének életfelfogásával.
13. 14. 15... havi nyugdíj: Politikai kérdés, annyi felé oszthatják a tortát amennyire szeretnék, ez a rendszert nem befolyásolja.
Minimál-nyugdíj: külön keretből (GDP 1-2%) elképzelhetőnek tartom, de nem szociális alapon, hanem alanyi jogon.
Nyugdíjszámítás javaslat:
Munka pillér: A munka-pillér pontokat mindenki aktív éveiben gyűjti. Adott aktív dolgozóként eltöltött évben átlagos járulékot (munkavállalói és munkáltatói) fizető munkavállaló kap 50 pontot, átlagos nettó fizetéssel rendelkező 50 pontot, összesen évente 100 pontot. Mindenki más a %-os aránynak megfelelő pontot. Minden értéket egész számra kell kerekíteni. 40 év átlagos munkaviszony után tehát 4000 pont gyűlik össze.
A nyugdíjbiztosító az adóbevallás könyvelése után minden állampolgárt kiértesít az abban az évben, és az addig az évig gyűjtött pontjairól, valamint a jelenlegi trendek lineáris meghosszabbításával jelenértéken számított várható munka-pillér nyugdíjról az illető 65 éves korában (tehát egyénenként változó munkában töltött idővel számolva) az arra az évre kiszámított tényleges pontértékkel számolva. A pont-érték meghatározása minden év költségvetési törvényében meghatározott GDP 8%-a elosztva az előző év december 31-i állapot szerinti összes ellátott összes pontjainak számával.
Fenntarthatóság-pillér: A fenntarthatóság-pillér pontjait nem gyűjti senki az aktív éveiben, ezek kiszámítása az ellátotti időszak alatt történik, és minden évben változik, az egy dolgozóra jutó ellátottak arányához igazodva. Egy társadalombiztosítási jogviszonnyal rendelkező gyermek után járó éves pont kiszámítása: adott ellátotti évben az előző év december 31-i összes ellátott munka-pillér pontja osztva az ellátottak számának kétszeresével.
A nyugdíjbiztosító az adóbevallás könyvelése után minden állampolgárt kiértesít az előző évben, és az előző évig gyűjtött pontjairól, a jelenlegi trendek lineáris meghosszabbításával jelenértéken számított várható munka-pillér nyugdíjról az illető 65 éves korában (tehát egyénenként változó munkában töltött idővel számolva), valamint az előző évben egy gyermek után járó pontokról és a számított fenntarthatóság-pillér után járó nyugdíj-kiegészítésről, az arra az évre kiszámított tényleges pontértékkel számolva.
A pont-érték meghatározása minden év költségvetési törvényében meghatározott GDP 8%-a elosztva az előző év december 31-i állapot szerinti összes ellátott összes pontjainak számával.
Számítási minta:
2023-ban az átlagos ellátott munka-pillér pontja: 3620 (36,2 év átlagos munkában töltött idő KSH),
összes munka-pillér pont 8 925 120 860 (2 465 503 nyugdíjas KSH)
2023-ban az átlagos ellátott egy társadalombiztosítási jogviszonnyal rendelkező gyermek után plusz 1810 pontot kap
összes fenntarthatóság-pillér pont: ezt az értéket a legnehezebb modellezni. 4 757 000 munkavállaló elvileg maximum 8 610 170 000 gyermek-pontot tud szétosztani, amelyből maximum 8 032 608 774 jutna a szülőknek/nevelőknek (1,8 befejezett termékenységi mutató), ám ezt az értéket csökkentik a külföldön dolgozó gyermekek. A fennmaradó 577 561 226 pont pedig egy előre ismeretlen arányban kerül kiosztásra. A továbbiakban a 8 610 170 000 ponttal számolok, mert ennél több biztosan nem lesz.
2023 összes pontja: 17 535 290 860
egy pont értéke: 359,- (6 300 000 000 000,- GDP 8% Költségvetés)
átlagos két gyermekkel rendelkező nyugdíjas havi nyugdíja: 216 762,-
Konkrét példák:
70 éves, két járulékfizető gyermekkel rendelkező (3620 pont) nyugdíjas 30 év átlagos fizetés (3000 pont) után éves 2 376 580,- havi 198 048,-
70 éves, két járulékfizető gyermekkel rendelkező (3620 pont) nyugdíjas 40 év az átlag háromszorosát kitevő fizetés (12000 pont) után éves 5 607 580,- havi 467 298,-
70 éves, 5 járulékfizető gyermekkel rendelkező (9050 pont) nyugdíjas 40 év átlagos fizetés (4000 pont) után éves 4 684 950,- havi 390 412,-
70 éves, gyermektelen (0 pont) nyugdíjas 20 év átlagos fizetés (2000 pont) után éves 718 000,- havi 59 833,-
Megjegyzések
Megjegyzés küldése